Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)

02.08.2023 Dla wszystkich

gospostrateg_art.jpg

Rozpoczęcie realizacji projektu Gospostrateg pt. „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL)
Umowa: GOSPOSTRATEG9/000X/2022

Konsorcjum w składzie: Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Krakowska i Politechnika Częstochowska, zawarło z NCBR umowę na realizację projektu „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL). Projekt jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Liderem merytorycznym projektu jest Ministerstwo Infrastruktury, którego jednym z głównych zadań w projekcie (zadanie projektowe) jest wyznaczanie kierunków realizacji prac, przez akceptację etapów i harmonogramu realizowanych zadań.

Celem projektu jest opracowanie koncepcji i wymagań systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru oraz pilotażowe wdrożenie badawczej wersji systemu. Wdrożenie to będzie obejmowało trzy stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. W ramach projektu będzie opracowana propozycja zmian legislacyjnych umożliwiających zastosowanie jego efektów w praktyce.

Merytoryczne zadania przewidziane w projekcie obejmują:

  • identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie punktów ważenia pojazdów
    i opracowanie metody wyboru odcinków do montażu punktów ważenia pojazdów,
  • opracowanie koncepcji systemu WIM i kontroli metrologicznej urządzeń pomiarowych, umożliwiającego automatyczne wykrywanie pojazdów przeciążonych,
  • wieloczynnikową ocenę efektywności ekonomicznej dla wariantowej koncepcji systemu WIM,
  • opracowanie badawczego drogowego systemu WIM (stanowisk wzorcowych),
  • opracowanie centrali systemu, umożliwiającej gromadzenie i szybki dostęp do danych pomiarowych,
  • wdrożenie badawczego systemu WIM.

Realizację projektu przewidziano na okres 3 lat. Została ona podzielona na dwa etapy obejmujące łącznie 7 zadań.

Odbiorcami efektów projektu będą organy administracji rządowej wraz z jednostkami podległymi, do których będą przekazane efekty jego realizacji. Będą one polegały m.in. na opracowaniu propozycji zmian legislacyjnych stanowiących podstawę do wdrożenia projektu WIM w praktyce.

Do głównych idei, do których realizacji przyczyni się projekt należą:

  • ochrona sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją, spowodowaną przez pojazdy przeciążone,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pojazdy przeciążone stanowią zagrożenie ze względu m.in. na wydłużoną drogę hamowania w stosunku do nieprzeciążonych pojazdów, ze względu na pogorszoną stabilność podczas manewrów oraz możliwość uszkodzenia ogumienia i elementów zawieszenia pojazdu),
  • wsparcie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw realizujących przewozy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Dzięki lepszej ochronie infrastruktury drogowej możliwe będzie ograniczenie środków wydatkowanych przez ten cel przez zarządców dróg i budżet Państwa. Na poprawie bezpieczeństwa i wsparciu konkurencyjności skorzystają również bezpośrednio kierujący pojazdami oraz firmy transportowe.  

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG.

gospostrateg_2023_wlasciwe_strona_2.jpggospostrateg_2023_wlasciwe_strona_3.jpg

Umowa: GOSPOSTRATEG9/000X/2022.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

uczelnia_dostepna.svgPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano