Bieżące ogłoszenia i komunikaty na temat świadczeń znajdują się w zakładce Stypendia - aktualności.
Stypendium rektora może otrzymywać student, który:
Za wyróżniające wyniki w nauce uważa się uzyskaną w poprzednim roku akademickim, średnią ocen większą lub równą 4,00. Średnią ocen oblicza się jako średnią ważoną, zgodnie z Regulaminem studiów Politechniki Częstochowskiej.
Aby złożyć wniosek o stypendium rektora na semestr zimowy roku akademickiego 2024/2025 w systemie USOSweb musisz być zarejestrowany na bieżący cykl dydaktyczny (semestr zimowy 2024/2025).
Jeżeli w systemie nie zostałeś wpisany na bieżący cykl dydaktyczny - skontaktuj się z pracownikiem swojego dziekanatu.
Studenci pierwszego roku studiów drugiego stopnia mogą generować wniosek po przyjęciu na studia.
Immatrykulację przeprowadzają:
- dla cudzoziemców - Biuro Studentów Zagranicznych;
- dla pozostałych kandydatów - Biuro Rekrutacji.
O przyznanie stypendium rektora na semestr zimowy 2024/2025 można ubiegać się na podstawie osiągnięć uzyskanych na poprzednim w pełni zaliczonym roku akademickim, tj. jeśli od semestru zimowego 2024/2025 będziesz:
Tura generowania i rejestracji wniosków o przyznanie stypendium rektora na semestr zimowy 2024/2025 będzie otwarta w systemie USOSweb w terminie od 16.09.2024 r. do 30.09.2024 r. do północy.
Wniosek musi zarejestrować i złożyć każdy student, który chce wziąć udział w procedurze konkursowej dotyczącej przyznania stypendium rekotra na semestr zimowy 2024/2025.
Prosimy o zapoznanie się z instrukcją generowania i rejestrowania wniosków o przyznanie stypendium rektora za pośrednictwem systemu USOSweb.
Regulamin świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej wraz z załacznikami został wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 527/2024 z dnia 26 lipca 2024 r.
Zarejestrowane wnioski należy wydrukować, opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem, a następnie wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w Biurze Obsługi Studentów Działu Nauczania, w nieprzekraczalnym terminie do 30.09.2024 r.
Dopuszczalne jest składanie elektronicznie wygenerowanego wniosku o przyznanie świadczenia za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie złożenia wniosku decyduje wówczas data nadania przesyłki.
UWAGA! ZMIANA!
Od semestru zimowewgo roku akademickiego 2024/2025 do zarejestrowanego i wydrukowanego wniosku o przyznanie stypendium rektora obowiązkowo należy dołączyć wydrukwane i podpisane oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik 1.2 - do pobrania)
Przykład - jak wypełnić załącznik 1.2
Pamiętaj!
W ww. oświadczeniu musisz wykazać wszystkie rozpoczęte semestry, w których posiadałeś status studenta (nawet jeśli nie ukończyłeś studiów i/lub studiowałeś za granicą).
Pamiętaj!
UWAGA!
W przypadku średniej ważonej ocen uzyskanej na Politechnice Częstochowskiej nie jest wymagane dołączenie załącznika.
W celu uniknięcia kolejek zachęcamy do przesyłania wniosków o przyznanie stypendium rektora (za średnią ocen uzyskaną na PCz lub jeśli dodatkowe dokumenty nie wymagają przedłożenia oryginałów do potwierdzenia za zgodność) za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru, na adres Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania.
Student może otrzymać świadczenia tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku studiów, wobec czego ma obowiązek poinformowania organ o pobieraniu świadczeń na innym kierunku i/lub w innej uczelni.
Regulamin świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej wraz z załacznikami został wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 527/2024 z dnia 26 lipca 2024 r.
Wzory podań i oświadczeń
O stypendium rektora może ubiegać się student nie wcześniej niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów lub od pierwszego semestru studiów drugiego stopnia rozpoczętych w terminie nie przekraczającym jednego roku kalendarzowego od ukończenia studiów pierwszego stopnia.
Warunkiem do otrzymania stypendium rektora jest w pełni zaliczony rok studiów, za który ma zostać przyznane stypendium.
Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:
W przypadku gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów, łączny okres przysługiwania świadczeń jest dłuższy o 2 semestry.
Do wyżej wymienionego okresu wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego.
W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.
Stypendium rektora nie przysługuje studentowi posiadającemu stopień zawodowy:
Przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.
Stypendium rektora nie przysługuje studentowi pierwszego i drugiego stopnia, który:
W przypadku przywrócenia w prawach studenta, stypendium rektora nie przysługuje studentowi pierwszego i drugiego stopnia przez rok od daty przywrócenia.
Student ubiegający się o świadczenie albo otrzymujący świadczenia niezwłocznie powiadamia uczelnię o wystąpieniu okoliczności powodującej utratę prawa do świadczeń.
Zarejestrowany w systemie USOSweb wniosek o stypendium rektora po wydrukowaniu i opatrzeniu własnoręcznym czytelnym podpisem należy złożyć wraz z niezbędną dokumentacją w terminach:
Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie stypendium rektora za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.
W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować.
Wygenerowany i zarejestrowany w systemie USOSweb wniosek należy wydrukować i opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem.
Właściwym miejscem do złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów (oryginały lub kopie wraz z oryginałami do wglądu lub kopie poświadczone przez notariusza) jest Biuro Obsługi Studentów Działu Nauczania - Częstochowa, ul. Dąbrowskiego 71, pokój 1C - parter (nowe wejście od ul. Dąbrowskiego - pomiędzy SWF a WIiŚ).
Godziny otwarcia Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania (BOS DN) są dostępne na stronie Biuro Obsługi Studentów - kontakt
Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie świadczeń za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.
Niedopuszczalne jest składanie wniosków lub uzupełnianie dokumentów stanowiących dowód w postępowaniu za pośrednictwem dziekanatów.
Wniosek o przyznanie stypendium rektora należy wygenerować za pośrednictwem systemu USOSweb, po zalogowaniu na swoje konto.
Do wniosku rejestrowanego elektronicznie, za pośrednictwem systemu USOSweb, należy załączyć czytelne skany niezbędnych dokumentów w formacie PDF.
Wygenerowany i zarejestrowany wniosek należy wydrukować i opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem.
Wniosek wraz z kompletem dokumentów poświadczających osiągnięcia naukowe, artystyczne, sportowe (oryginały lub kopie wraz z oryginałami do wglądu lub kopie poświadczone przez notariusza) należy złożyć w BOS DN z zachowaniem terminów, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 Regulaminu świadczeń.
Student we wniosku zobowiązany jest wykazać:
Dokumentacja złożona do wniosku o stypendium rektora jest ostateczna. Niedopuszczalna jest modyfikacja, dołączanie lub wycofanie złożonych załączników do wniosku.
UWAGA! ZMIANA!
Od semestru zimowewgo roku akademickiego 2024/2025 do zarejestrowanego i wydrukowanego wniosku o przyznanie stypendium rektora obowiązkowo należy dołączyć wydrukwane i podpisane oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik 1.2 - do pobrania)
Przykład - jak wypełnić załącznik 1.2
Pamiętaj!
W ww. oświadczeniu musisz wykazać wszystkie rozpoczęte semestry, w których posiadałeś status studenta (nawet jeśli nie ukończyłeś studiów i/lub studiowałeś za granicą).
Stypendium rektora jest przyznawane na dany semestr i wypłacane:
W szczególnie uzasadnionych przypadkach rektor może wydłużyć okres wypłaty świadczeń w semestrze letnim do 5 miesięcy.
Studenci pierwszego i drugiego stopnia, którzy zmienili kierunek studiów w ramach Politechniki Częstochowskiej są zobowiązani do złożenia w BOS DN oświadczenia o zmianie kierunku, celem ujęcia wnioskodawcy we właściwej liście rankingowej.
Oświadczenie należy złożyć w terminie do 7 dni od daty uzyskania zgody kierownika dydaktycznego na przeniesienie.
Niezłożenie ww. informacji może skutkować odmową przyznania stypendium rektora.
Świadczenia przyznane i wypłacone na kierunku, z którego student się przeniósł, podlegają zwrotowi.
Średnią ważoną obliczamy według schematu:
ocena końcowa z przedmiotu * punkty ECTS przypisane do danego przedmiotu
suma punktów ECTS, którą można było uzyskać w danym roku akademickim
Wynik zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku (zgodnie z zasadami matematyki).
Punkty ECTS poszczególnych przedmiotów można znaleźć w sylabusach swojego kierunku (trzeba wybrać sylabusy z roku akademickiego, w którym rozpoczynało się studia). Wykaz przedmiotów obowiązujących w danych semestrach z przypisanymi punktami ECTS znajduje się w rozdziale Harmonogram studiów.
Punkty ECTS są również dostępne w USOSweb, w szczegółach poszczególnych przedmiotów.
W przypadku problemów z obliczeniem średniej, prosimy kontaktować się z pracownikiem swojego dziekanatu.
Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.