Bieżące ogłoszenia i komunikaty na temat świadczeń znajdują się w zakładce Stypendia - aktualności.


Stypendium rektora może otrzymywać student, który:

  1. uzyskał w poprzednim roku studiów wyróżniające wyniki w nauce, lub
  2. posiada osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym, lub
  3. jest przyjęty na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego i jest:
    • laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, lub
    • jest medalistą co najmniej ze współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.

Za wyróżniające wyniki w nauce uważa się uzyskaną w poprzednim roku akademickim, średnią ocen większą lub równą 4,00. Średnią ocen oblicza się jako średnią ważoną, zgodnie z Regulaminem studiów Politechniki Częstochowskiej.


Aby złożyć wniosek o stypendium rektora na semestr letni roku akademickiego 2023/2024 w systemie USOSweb musisz być zarejestrowany na bieżący cykl dydaktyczny (semestr letni 2023/2024).
Jeżeli w systemie nie zostałeś wpisany na bieżący cykl dydaktyczny - skontaktuj się z pracownikiem swojego dziekanatu.

Studenci pierwszego roku studiów drugiego stopnia mogą generować wniosek po przyjęciu na studia.
Immatrykulację przeprowadzają:
- dla cudzoziemców - Biuro Studentów Zagranicznych;
- dla pozostałych kandydatów - Biuro Rekrutacji.


O przyznanie stypendium rektora na semestr letni 2023/2024 można ubiegać się na podstawie osiągnięć uzyskanych na poprzednim w pełni zaliczonym roku akademickim, tj. jeśli od semestru letniego 2023/2024 będziesz:

  • na III lub IV semestrze - średnia ocen i/ lub osiągnięcia uzyskane podczas I i II semestru
  • na V lub VI semestrze - średnia ocen i/ lub osiągnięcia uzyskane podczas III i IV semestru
  • na VII lub VIII semestrze - średnia ocen i/ lub osiągnięcia uzyskane podczas V i VI semestru
  • na I lub II semestrze studiów II stopnia - średnia ocen i/ lub osiągnięcia uzyskane podczas VII i VIII semestru (lub tylko VII semestru, jeśli ostatni rok studiów I stopnia trwał jeden semestr).

W związku z wdrożeniem od semestru zimowego roku akademickiego 2023/2024 elektronicznej rejestracji wniosków o przyznanie stypendium rektora za pośrednictwem systemu USOSweb informujemy, że tura generowania i rejestracji wniosków o przyznanie stypendium rektora na semestr letni 2023/2024 będzie otwarta w terminie od 12.02.2024 r. do 29.02.2024 r. do północy.

Wniosek musi zarejestrować i złożyć każdy student, który chce wziąć udział w procedurze konkursowej dotyczącej przyznania stypendium rekotra na semestr letni 2023/2024.


Prosimy o zapoznanie się z instrukcją generowania i rejestrowania wniosków o przyznanie stypendium rektora za pośrednictwem systemu USOSweb.


Zarejestrowane wnioski należy wydrukować, opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem, a następnie wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w Biurze Obsługi Studentów Działu Nauczania, w nieprzekraczalnym terminie do 29.02.2024 r.

Dopuszczalne jest składanie elektronicznie wygenerowanego wniosku o przyznanie świadczenia za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie złożenia wniosku decyduje wówczas data nadania przesyłki.

Pamiętaj!

  • Jeśli ubiegasz się o stypendium na podstawie dodatkowych osiągnięć, których nie dokumentowałeś na semestr zimowy 2023/2024, do wniosku dołącz dokumenty potwierdzające Twoje osiągnięcia (oryginały zaświadczeń lub kopie wraz z oryginałami do wglądu dyplomów / certyfikatów itp.) W przypadku posiadania elektronicznych wersji dokumentów, wydruk należy opatrzyć klauzulą: "Oświadczam pod odpowiedzialnością karną, iż jestem w posiadaniu jedynie wersji elektronicznej dokumentu" oraz bieżącą datą i czytelnym podpisem.
  • W generowanym wniosku wskaż wszystkie kierunki studiów, które kiedykolwiek podejmowałeś (również na innych uczelniach).
  • Regularnie sprawdzaj status swojego wniosku w systemie USOS.

UWAGA!
W przypadku średniej ważonej ocen uzyskanej na Politechnice Częstochowskiej nie jest wymagane dołączenie załącznika.

W celu uniknięcia kolejek zachęcamy do przesyłania wniosków o przyznanie stypendium rektora (za średnią ocen uzyskaną na PCz lub jeśli dodatkowe dokumenty nie wymagają przedłożenia oryginałów do potwierdzenia za zgodność) za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru, na adres Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania.


Student może otrzymać świadczenia tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku studiów, wobec czego ma obowiązek poinformowania organ o pobieraniu świadczeń na innym kierunku i/lub w innej uczelni.


Regulamin świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej wraz z załacznikami został wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 410/2023 z dnia 4 sierpnia 2023 r.


Kryteria przyznawania stypendium rektora dla studentów Politechniki Częstochowskiej w roku akademickim 2023/2024

Pliki do pobrania

Kryteria przyznawania stypendium rektora dla studentów Politechniki Częstochowskiej w roku akademickim 2023/2024

Pliki do pobrania


Wzory podań i oświadczeń

Pliki do pobrania
W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować. Student ma obowiązek złożyć oświadczenie w przypadku gdy otrzymał zgodę na zmianę kierunku po złożeniu w BOS DN wniosku o przyznanie świadczenia.

O stypendium rektora może ubiegać się student nie wcześniej niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów lub od pierwszego semestru studiów drugiego stopnia rozpoczętych w terminie nie przekraczającym jednego roku kalendarzowego od ukończenia studiów pierwszego stopnia.

Warunkiem do otrzymania stypendium rektora jest w pełni zaliczony rok studiów, za który ma zostać przyznane stypendium.

Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

  • pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
  • drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

W przypadku gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów, łączny okres przysługiwania świadczeń jest dłuższy o 2 semestry.

Do wyżej wymienionego okresu wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego.
W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

Stypendium rektora nie przysługuje studentowi posiadającemu stopień zawodowy:

  • magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
  • licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.

Stypendium rektora nie przysługuje studentowi pierwszego i drugiego stopnia, który:

  • w poprzednim roku akademickim powtarzał przedmiot/przedmioty lub semestr studiów,
  • korzystał w poprzednim roku akademickim lub korzysta w semestrze, w którym ubiega się o stypendium z wpisu warunkowego,
  • wznowił studia po skreśleniu z listy studentów z powodu niezaliczenia roku,
  • przebywał w poprzednim roku akademickim na urlopie.

W przypadku przywrócenia w prawach studenta, stypendium rektora nie przysługuje studentowi pierwszego i drugiego stopnia przez rok od daty przywrócenia.

Student ubiegający się o świadczenie albo otrzymujący świadczenia niezwłocznie powiadamia uczelnię o wystąpieniu okoliczności powodującej utratę prawa do świadczeń.

Zarejestrowany w systemie USOSweb wniosek o stypendium rektora po wydrukowaniu i opatrzeniu własnoręcznym czytelnym podpisem należy złożyć wraz z niezbędną dokumentacją w terminach:

  • na semestr zimowy - do dnia 30 września poprzedzającego rok akademicki,
  • na semestr letni - do ostatniego dnia lutego danego roku akademickiego.

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie stypendium rektora za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować.

Wygenerowany i zarejestrowany w systemie USOSweb wniosek należy wydrukować i opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem.

Właściwym miejscem do złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów (oryginały lub kopie wraz z oryginałami do wglądu lub kopie poświadczone przez notariusza) jest Biuro Obsługi Studentów Działu Nauczania  - Częstochowa, ul. Dąbrowskiego 71, pokój 1C - parter (nowe wejście od ul. Dąbrowskiego - pomiędzy SWF a WIiŚ).

Godziny otwarcia Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania (BOS DN) są dostępne na stronie Biuro Obsługi Studentów - kontakt

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie świadczeń za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

Niedopuszczalne jest składanie wniosków lub uzupełnianie dokumentów stanowiących dowód w postępowaniu za pośrednictwem dziekanatów.

Wniosek o przyznanie stypendium rektora należy wygenerować za pośrednictwem systemu USOSweb, po zalogowaniu na swoje konto.

Do wniosku rejestrowanego elektronicznie, za pośrednictwem systemu USOSweb, należy załączyć czytelne skany niezbędnych dokumentów w formacie PDF.

Wygenerowany i zarejestrowany wniosek należy wydrukować i opatrzyć własnoręcznym czytelnym podpisem.

Wniosek wraz z kompletem dokumentów poświadczających osiągnięcia naukowe, artystyczne, sportowe (oryginały lub kopie wraz z oryginałami do wglądu lub kopie poświadczone przez notariusza) należy złożyć w BOS DN z zachowaniem terminów, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 Regulaminu świadczeń.

Student we wniosku zobowiązany jest wykazać:

  • wszystkie semestry, w których posiadał status studenta (inne niż wykazane w systemie USOSweb),
  • wszystkie uzyskane tytuły zawodowe.

Dokumentacja złożona do wniosku o stypendium rektora jest ostateczna. Niedopuszczalna jest modyfikacja, dołączanie lub wycofanie złożonych załączników do wniosku.

Stypendium rektora jest przyznawane na dany semestr i wypłacane:

  • w semestrze zimowym do 5 miesięcy,
  • w semestrze letnim do 4 miesięcy.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach rektor może wydłużyć okres wypłaty świadczeń w semestrze letnim do 5 miesięcy.

Studenci pierwszego i drugiego stopnia, którzy zmienili kierunek studiów w ramach Politechniki Częstochowskiej są zobowiązani do złożenia w BOS DN oświadczenia o zmianie kierunku, celem ujęcia wnioskodawcy we właściwej liście rankingowej.
Oświadczenie należy złożyć w terminie do 7 dni od daty uzyskania zgody kierownika dydaktycznego na przeniesienie.
Niezłożenie ww. informacji może skutkować odmową przyznania stypendium rektora.
Świadczenia przyznane i wypłacone na kierunku, z którego student się przeniósł, podlegają zwrotowi.

Średnią ważoną obliczamy według schematu:

ocena końcowa z przedmiotu * punkty ECTS przypisane do danego przedmiotu
suma punktów ECTS, którą można było uzyskać w danym roku akademickim

Wynik zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku (zgodnie z zasadami matematyki).

Punkty ECTS poszczególnych przedmiotów można znaleźć w sylabusach swojego kierunku (trzeba wybrać sylabusy z roku akademickiego, w którym rozpoczynało się studia). Wykaz przedmiotów obowiązujących w danych semestrach z przypisanymi punktami ECTS znajduje się w rozdziale Harmonogram studiów.

Punkty ECTS są również dostępne w USOSweb, w szczegółach poszczególnych przedmiotów.

W przypadku problemów z obliczeniem średniej, prosimy kontaktować się z pracownikiem swojego dziekanatu.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

uczelnia_dostepna.svgPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano