FAQ – Najczęściej zadawane pytania w jednostkach administracyjnych Uczelni


BIURO PRAWNE

Zarządzenie Rektora nr 141/2018.

W przypadku wydziałów podpisuje dziekan, w jednostkach organizacyjnych kierownik danej jednostki.

Tak jest już w Kwesturze, tel. 423.

Nie, jest w toku.

mgr Aneta Kępa – codziennie od poniedziałku do piątku

mgr Anna Krysiak – poniedziałek, środa, piątek

mgr Marek Golachowski – wtorek, czwartek

Nie.

Nie, może zaproponować stosowne zapisy.

DANE OSOBOWE/UPOWAŻNIENIA

Tak, zasady wydawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych ściśle określa Zarządzenie nr 360/2020 Rektora Politechniki Częstochowskiej z dnia 31.08.2020 roku w sprawie: wprowadzenia znowelizowanej Procedury nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych w Politechnice Częstochowskiej.

Każda osoba przetwarzająca dane osobowe w Uczelni musi posiadać aktualne upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

Wniosek o nadanie/wycofanie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych stanowi Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 360/2020 Rektora Politechniki Częstochowskiej z dnia 31.08.2020 roku w sprawie wprowadzenia znowelizowanej Procedury nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych w Politechnice Częstochowskiej.

Wniosek o nadanie/wycofanie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych podpisuje bezpośredni przełożony lub kierownik projektu, a zatwierdza rektor/prorektor kanclerz lub dziekan – odpowiednio do podległości służbowej.

INFORMACJA PUBLICZNA/BIP

Procedowanie wniosku w sprawie udzielenia informacji publicznej załatwisz w 3 prostych krokach, wyjaśnionych w procedurze step by step pt. „Procedowanie odpowiedzi w trybie informacji publicznej”.

Po przekazaniu kompletu właściwie przygotowanych i podpisanych dokumentów, Dział Organizacji i Zarządzania zajmie się dalszymi czynnościami w ramach tego procesu.

KIERUNKI I PROGRAMY STUDIÓW

Wniosek wraz z programem studiów należy złożyć:

1) do końca października (w przypadku planowania rozpoczęcia prowadzenia studiów od października następnego roku akademickiego);

2) do końca lutego (w przypadku planowania rozpoczęcia prowadzenia studiów od lutego następnego roku akademickiego).

Programy studiów należy złożyć:

1) do końca stycznia (w przypadku planowania rozpoczęcia nowego cyklu kształcenia od października następnego roku akademickiego);

2) do końca września (w przypadku planowania rozpoczęcia nowego cyklu kształcenia od lutego następnego roku akademickiego).

W programach studiów utworzonych na podstawie pozwolenia można dokonywać zmian łącznie do 30% ogólnej liczby efektów uczenia się określonych w programie studiów aktualnym na dzień wydania tego pozwolenia.

PRACE ZLECONE/PATENTY

Druk standardowej umowy na realizację badań zleconych jest dostępny na stronie w zakładce: dla Naukowców/Badania Zlecone.

  • 18% koszty pośrednie, w tym: 13% koszty wydziałowe, 5% koszty ogólnouczelniane.
  • Zysk: 5%.

Należy złożyć aneks do umów cywilnoprawnych, podając (w załączeniu) przyczynę zmiany terminu wykonania pracy.

Ochrona patentowa obowiązuje przez okres 20 lat.

Kwota: 560 zł.

PROJEKTY/WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA

Informacji o aktualnie prowadzonych naborach w ramach różnych konkursów należy szukać na stronie internetowej Centrum Zarzadzania Projektami w zakładce Aktualności lub profilu FB CZP PCz.

Ponadto, informacji o konkursach można szukać na stronach internetowych takich instytucji jak: NCBiR, NCN, NAWA, MEiN lub zgłosić się bezpośrednio do pracowników CZP z pomysłem na projekt, którzy pomogą wyszukać konkurs zgodny z założeniami pomysłodawcy. 

Chęć aplikowania w konkursie należy zgłosić do CZP za pośrednictwem strony internetowej – zakładka: Zgłoś projekt.

Wszystkie wydatki zaplanowane w budżecie powinny być niezbędne do poniesienia i racjonalnie oszacowane. Planując budżet projektu należy bazować na dokumentacji konkursowej, wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków oraz regulacjach wewnętrznych PCz, tj. regulamin wynagradzania, umowy ogólnouczelniane itp.

Wzór umowy międzynarodowej jest dostępny na stronie CZP w zakładce: Do pobrania. Uzupełnioną umowę w dwóch egzemplarzach wraz z pismem przewodnim należy przesłać do CZP.

W przypadku aplikowania o dofinansowanie projektów, co do zasady, osobą upoważnioną do reprezentowania PCz jest Prorektor ds. rozwoju, który na mocy stosownego pełnomocnictwa podpisuje wszelkie dokumenty niezbędne na etapie aplikowania w większości konkursów.

SENAT PCz

Terminy zwyczajnych posiedzeń Senatu PCz w danym roku akademickim zawiera załącznik do aktualnej uchwały senatu w tej sprawie. Informacja ta znajduje się również na stronie Uczelni

Możliwie jak najszybciej, gdyż proces ich przygotowania na dalszym etapie jest złożony i czasochłonny. Należy wziąć pod uwagę, iż dokumenty te są publikowane tydzień przed planowanym posiedzeniem, aby osoby w nich uczestniczące miały czas na zapoznanie się, przygotowanie do referowania oraz do dyskusji.

Jeśli sprawy procedowane podczas posiedzeń wymagają opinii właściwej komisji, należy odpowiednio wcześniej zorganizować posiedzenie tego gremium, aby wszystkie zaangażowane osoby/jednostki mogły wywiązać się z obowiązków w terminie.

Sprawdź najbliższy termin posiedzenia senatu

SPRAWY PRACOWNICZE

Wpłaty można dokonać na numer konta bankowego ZFŚS: 53 1750 1211 0000 0000 0417 0016 lub w placówce banku BNP PARIBAS S.A.

Druki na dofinansowanie z ZFŚS są dostępne na stronie Politechniki Częstochowskiej w zakładce Działu Kadr, Płac i Spraw Socjalnych pod adresem

Nauczyciel akademicki składa w Dziale Kadr, Płac i Spraw Socjalnych, pok. 141:

  • wniosek o wystawienie legitymacji służbowej nauczyciela akademickiego,
  • kolorową fotografię o wymiarach co najmniej 20 mm x 25 mm, w rozdzielczości co najmniej 300 dpi, (zdjęcia do legitymacji powinny spełniać te same wymagania, co zdjęcia do dowodów osobistych lub w przypadku cudzoziemców do paszportu, jasne tło),
  • dowód wpłaty w wysokości 27 zł za wystawienie legitymacji.

Pracownik Działu Kadr, Płac i Spraw Socjalnych na podstawie złożonego wniosku dokonuje weryfikacji opłaty oraz nadaje zlecenie personalizacji elektronicznej legitymacji służbowej, a następnie zawiadamia pracownika o terminie odbioru.

Wnioski o pożyczkę z ZFŚS można składać: do 10 kwietnia, 31 maja i 10 października.

Zgłoszenia można dokonać w Dziale Kadr, Płac i Spraw Socjalnych pok. 144, na podstawie Załącznika nr 32 do Regulaminu Pracy Politechniki Częstochowskiej.

STUDENCI/NAUCZYCIELE

O przywrócenie w prawach studenta może ubiegać się osoba skreślona z listy studentów, która złoży pisemny wniosek przed rozpoczęciem semestru, na który będzie wpisana. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik dydaktyczny przed rozpoczęciem semestru.

Nie. Godziny przeznaczone na konsultacje ze studentami, zgodnie z Regulaminem pracy Politechniki Częstochowskiej niewliczane są do pensum dydaktycznego.

Procedura udzielania płatnych urlopów naukowych w Politechnice Częstochowskiej jest dostępna na stronie internetowej PCz pod adresem:
https://pcz.pl/pracownik/dzial-nauki/urlopy-naukowe
Procedowanie wniosku w sprawie udzielenia płatnego urlopu naukowego załatwisz w kilku krokach, wyjaśnionych w procedurze step by step pt.: Procedura udzielania płatnych urlopów naukowych [RN-DN]

Procedura w sprawie odbywania krajowych staży naukowych przez nauczycieli akademickich Politechniki Częstochowskiej zgodnie z art. 130 pkt 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jest dostępna na stronie internetowej PCz pod adresem: https://pcz.pl/pracownik/dzial-nauki/staze-naukowe
Procedowanie wniosku w sprawie krajowego stażu naukowego załatwisz w kilku krokach, wyjaśnionych w procedurze step by step pt.:
Procedura odbywania krajowych staży naukowych przez nauczycieli akademickich [RN-DN]

Wniosek o nagrodę rektora należy złożyć do 15 czerwca każdego roku do Działu Nauki za pośrednictwem dziekana wydziału.

Zgodnie z § 20 ust. 6 pkt 3 Regulaminu wynagradzania pracowników PCz przyznanie dodatku motywacyjnego wyklucza zgłoszenie osiągnięcia naukowego do nagrody rektora.

Zgodnie z Regulaminem przyznawania nagród rektora nauczycielom akademickim w Politechnice Częstochowskiej w danym roku akademickim nauczyciel składa nie więcej niż 3 wnioski o nagrodę rektora (maksymalnie 2 za osiągnięcia naukowe, w tym 1 indywidualną).

  1. 60 zł – odpis dyplomu doktora i doktora habilitowanego w języku polskim;
  2. 80 zł – odpis dyplomu doktora i doktora habilitowanego w języku obcym;
  3. 90 zł – duplikat dyplomu doktora i doktora habilitowanego.

SZKOŁA DOKTORSKA

Informacje dotyczące kształcenia w Szkole Doktorskiej znajdują się pod adresem: https://pcz.pl/badania-i-nauka/szkola-doktorska

Wykaz dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji do Szkoły Doktorskiej PCz znajduje się pod adresem:
https://pcz.pl/badania-i-nauka/szkola-doktorska/rekrutacja-do-szkoly-doktorskiej

Dokumenty można składać w biurze administracyjnym Szkoły Doktorskiej PCz po wcześniejszym zalogowaniu się w systemie IRK. Autoreferat należy złożyć do kierownika właściwej dyscypliny naukowej. Terminy rejestracji w systemie IRK oraz składania dokumentów znajdują się pod adresem: https://pcz.pl/badania-i-nauka/szkola-doktorska/rekrutacja-do-szkoly-doktorskiej

Kształcenie w Szkole Doktorskiej PCz prowadzone jest tylko w trybie stacjonarnym.

Kształcenie w Szkole Doktorskiej PCz jest bezpłatne.

Jeżeli kandydat do Szkoły Doktorskiej PCz nie przystąpił do rozmowy kwalifikacyjnej może ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej. W tym celu należy złożyć w biurze administracyjnym Szkoły Doktorskiej PCz podanie skierowane do kwestora wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.

UCI

Zgodnie z obowiązującym Poleceniem Kanclerza Politechniki Częstochowskiej (w sprawie zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania i usług informatycznych) akceptacji UCI podlegają:

  • komputery (stacjonarne, laptopy, AiO i inne, np. mikrokomputery);
  • stacje robocze;
  • serwery / macierze i półki dyskowe;
  • urządzenia sieciowe (np. przełączniki, Access Point, router, firewall, itp.);
  • monitory;
  • drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, kserokopiarki, skanery (oprócz skanerów i drukarek 3D);
  • podzespoły i części komputerowe (oprócz kabli, złączek, adapterów);
  • zasilacze do komputerów stacjonarnych i laptopów;
  • dyski przenośne i pendrive’y (oprócz kart pamięci do aparatów i kamer);
  • peryferia (np. klawiatury, myszki);
  • oprogramowanie (nowe zakupy oraz przedłużenie lub odnowienie licencji);
  • urządzenia mobilne (np. tablety);
  • zasilacze awaryjne / baterie do UPS;
  • naprawy i konserwacje sprzętu komputerowego, UPS i kserokopiarek;
  • okablowanie strukturalne, tzn. przewód 4-parowy, tzw. skrętka komputerowa, okablowanie światłowodowe;
  • rozbudowa sieci teleinformatycznej – nawet jeżeli wchodzi ona w skład roboty budowlanej;
  • rozbudowa i naprawa sprzętu komputerowego.

W celu uzyskania podpisu elektronicznego niezbędna jest zgoda Rektora Politechniki Częstochowskiej – wydana na piśmie. Otrzymaną zgodę należy zgłosić do Sekcji Uczelnianych Systemów Informatycznych, która prowadzi rejestr certyfikatów kwalifikowanych. Wyznaczony pracownik UCI koordynuje technicznie proces wydania podpisu. Jednostka zamawiająca zobowiązana do realizacji zakupu zgodnie
z Procedurą udzielania zamówień publicznych na PCz. Jednostką merytoryczną ds. związanych z zakupami jest Dział Zamówień Publicznych.

Dostęp do systemów informatycznych przyznawany jest wyłącznie pracownikom, którzy spełniają następujące warunki:

  • złożyli oświadczenie o zapoznaniu się z aktualną Polityką bezpieczeństwa informacji w systemach teleinformatycznych,
  • zaliczyli egzamin z zakresu bezpieczeństwa informacji w systemach teleinformatycznych.

O zarejestrowanie użytkownika, modyfikację uprawnień lub jego wyrejestrowanie wnioskuje bezpośredni przełożony, który weryfikuje czy pracownik spełnia warunki uprawniające do dostępu do systemów informatycznych oraz posiada informacje o zakresie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych.

W przypadku wybranych systemów niezbędna jest również akceptacja tzw. właściciela biznesowego systemu. Dla systemu POL-on funkcję tę pełni Pełnomocnik Rektora ds. POL-on. Natomiast dla systemu Simple.ERP, w zależności od obszaru kompetencji, dla poszczególnych modułów:

  • Personel – Kierownik Działu Kadr, Płac i Spraw Socjalnych,
  • Finanse i księgowość – Kwestor,
  • Budżetowanie, Inwentaryzacja – Zastępca Kanclerza,
  • Zarządzanie projektami – Kierownik Centrum Zarządzania Projektami.

Elektroniczna baza złożonych oświadczeń oraz zaliczonych szkoleń jest dostępna dla administratorów w wewnętrznej sieci Uczelni pod adresem.

Dokumenty zawierające jakiekolwiek wrażliwe dane (np. dane osobowe) muszą zostać wcześniej zaszyfrowane. Propozycja użycia oprogramowania do szyfrowania plików umieszczona została na stronie internetowej Uczelnianego Centrum Informatycznego w zakładce „Do pobrania”. Należy pamiętać, iż wiadomość oraz hasło do zaszyfrowanego pliku powinny być przekazane do adresata innymi kanałami komunikacyjnymi (np. wiadomość e-mail i sms lub informacja telefoniczna).

WEWNĘTRZNE AKTY PRAWNE

Szczegółowy i jednocześnie łatwy w odbiorze schemat, złożony z 4 kroków, przedstawia procedura step by step pt. „Jak procedować projekt aktu normatywnego”.

Po przekazaniu kompletu uzgodnionych merytorycznie i podpisanych dokumentów, Dział Organizacji i Zarządzania zajmie się dalszymi czynnościami w ramach tego procesu.

Zgodnie z § 3 Regulaminu organizacyjnego PCz wszystkie jednostki Uczelni są zobowiązane do opracowywania projektów i aktualizowania aktów prawnych w swoim zakresie merytorycznym. W przypadku spraw, których opracowanie i realizacja wymaga współdziałania kilku jednostek, koordynacja pracy należy do kierownika jednostki, w której zakresie działania mieszczą się zagadnienia podstawowe (§ 18 ust. 2).

Uczelniane akty prawne są na bieżąco publikowane w Bazie Dokumentów LEX. Program zawiera dokumenty od 2010 roku (wybiórczo także z lat wcześniejszych), umożliwiając ich przeglądanie oraz zarządzanie w jednym miejscu.

W dolnej części metryki każdego dokumentu znajdują załączniki z możliwością pobrania. Pliki edytowalne są zamieszczane od roku 2021. W przypadku braku wersji edytowalnej należy zgłosić się do Działu Organizacji i Zarządzania.

WSPÓŁPRACA I PROMOCJA

Należy wysłać formularz zgłoszenia pracy do Działu promocji. Następnie należy przesłać niezbędne informację na adres e-mail: promocja@pcz.pl (tj. treść do umieszczenia na plakacie lub zdjęcia). Należy również skontaktować się z Działem promocji telefonicznie w celu ustalenia szczegółów projektu. Telefony do działu: 34 3250 251 lub 34 3250 441. Za wykonanie pracy graficznej dział wystawia notę wewnętrzną

Należy wysłać formularz zgłoszenia pracy do Działu promocji. Następnie należy przesłać niezbędne informację na adres e-mail: promocja@pcz.pl (tj. treść do umieszczenia na stronie PCz, plakat w formacie png., oraz tekst z plakatu w Wordzie, zdjęcia z opisami alternatywnymi).

Należy wysłać formularz zgłoszenia pracy do Działu promocji. W formularzu opisać jakie zmiany należy nanieść w składzie osobowym np. numer telefonu, funkcja, numer pokoju.

Należy wysłać formularz zgłoszenia pracy do Działu promocji. W formularzu należy wskazać cel przeznaczenia gadżetów, nazwę, ilość, kwotę brutto. Za gadżety Dział Promocji wystawia noty wewnętrzne.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

uczelnia_dostepna.svgPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano