Bieżące ogłoszenia i komunikaty na temat świadczeń znajdują się w zakładce Stypendia - aktualności.


Zapomoga jest doraźną formą pomocy dla studentów i może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.

Do zdarzeń, które uzasadniają wystąpienie studenta z wnioskiem o przyznanie zapomogi zalicza się w szczególności:

  • utratę przez studenta, jego małżonka lub rodziców stałego źródła dochodu,

lub zdarzenie losowe powodujące krótkotrwałe trudności w studiowaniu, w tym:

  • chorobę wnioskodawcy lub członka jego rodziny;
  • konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny;
  • śmierć najbliższego członka rodziny;
  • klęskę żywiołową lub inną katastrofę (np.: pożar, powódź);
  • kradzież;
  • inne okoliczności (nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka), na skutek których student znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.

We wniosku należy podać zdarzenie, które wystąpiło do 3 m-cy od daty złożenia dokumentów. Można zaznaczyć tylko jeden powód wystąpienia o zapomogę. W uzasadnieniu wniosku należy opisać w jaki sposób zdarzenie wpłynęło na przejściowe pogorszenie sytuacji życiowej studenta i jego rodziny oraz w jaki sposób przyznana pomoc wpłynie na poprawę tej sytuacji. Zdarzenie podane przez studenta za przyczynę ubiegania się o zapomogę musi być udokumentowane. Świadczenie nie jest przyznawane na pokrycie już poniesionych wydatków.

Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim, przy czym nie można otrzymać zapomogi dwa razy za to samo zdarzenie.

Student może otrzymać świadczenia tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku studiów, wobec czego ma obowiązek poinformowania organ o pobieraniu świadczeń na innym kierunku i/lub w innej uczelni.

Student pobierający stypendium dla osób niepełnosprawnych lub stypendium socjalne w zwiększonej wysokości nie może ubiegać się o zapomogę z tego samego tytułu co ww. przyznane świadczenia.


Tura generowania i rejestracji wniosków w systemie USOSweb będzie otwarta od 20.09.2024 r.


Regulamin świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej wraz z załacznikami został wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 527/2024 z dnia 26 lipca 2024 r.


Wzory podań i oświadczeń

Pliki do pobrania
W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować. Student ma obowiązek złożyć oświadczenie w przypadku gdy otrzymał zgodę na zmianę kierunku po złożeniu w BOS DN wniosku o przyznanie świadczenia.

Zapomoga nie przysługuje studentowi posiadającemu stopień zawodowy:

  • magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
  • licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

  • pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
  • drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

W przypadku gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów, łączny okres przysługiwania świadczeń jest dłuższy o 2 semestry.

Do wyżej wymienionego okresu wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

Przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.

Na dzień wydania decyzji wnioskodawca musi posiadać status studenta na aktualnie obowiązującym etapie programu studiów.

Zarejestrowany w systemie USOSweb wniosek Student drukuje i podpisuje, a następnie składa wraz z niezbędnymi dokumentami do Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania w terminie do 3 miesięcy od daty wystąpienia zdarzenia uprawniającego do przyznania świadczenia.

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie zapomogi za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować.

Miejscem właściwym dla składania wniosków (wraz z kompletem dokumentów) o przyznanie świadczenia jest Biuro Obsługi Studentów Działu Nauczania  - Częstochowa, ul. Dąbrowskiego 71, pokój 1C - parter (nowe wejście od ul. Dąbrowskiego - pomiędzy SWF a WIiŚ).

Godziny otwarcia Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania (BOS DN) są dostępne na stronie Biuro Obsługi Studentów - kontakt

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie świadczeń za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

Niedopuszczalne jest składanie wniosków lub uzupełnianie dokumentów stanowiących dowód w postępowaniu za pośrednictwem dziekanatów.

  • Wniosek o przyznanie zapomogi (zarejestrowany w systemie USOSweb, a następnie wydrukowany i opatrzony własnoręcznym podpisem),
  • oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik 1.2)
  • dokument potwierdzający powód wystąpienia z wnioskiem (np. zaświadczenie lekarskie o przebytej chorobie lub nieszczęśliwym wypadku lub wypis ze szpitala, odpis aktu zgonu, orzeczenie sądowe, komornicze, dokumenty wystawione przez Policję, zaświadczenie o braku możliwości wykonywania pracy, zaświadczenie o utracie zatrudnienia),
  • dokumenty potwierdzające poniesione wydatki wpływające na sytuację materialną wnioskodawcy (np. rachunki imienne, faktury),
  • inne dokumenty potwierdzające okoliczności opisane we wniosku (np. zaświadczenia właściwych instytucji, urzędów, zakładów pracy, skierowania i inne)

W przypadku złożenia kserokopii dokumentacji, dokumenty te muszą być poświadczone przez notariusza „za zgodność z oryginałem” lub należy przedłożyć do wglądu oryginały dokumentów w celu poświadczenia ich przez pracownika BOS Działu Nauczania.

W sytuacji złożenia oryginałów dokumentów poświadczających zdarzenie, student po otrzymaniu decyzji administracyjnej, może złożyć w BOS Działu Nauczania podanie o zwrot oryginałów.

Student we wniosku zobowiązany jest wykazać:

  • wszystkie semestry, w których posiadał status studenta (inne niż wykazane w systemie USOSweb), 
  • wszystkie uzyskane tytuły zawodowe.

UWAGA! ZMIANA!

Od semestru zimowewgo roku akademickiego 2024/2025 do zarejestrowanego i wydrukowanego wniosku o przyznanie zapomogi obowiązkowo należy dołączyć wydrukwane i podpisane oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik 1.2 - do pobrania)

Przykład - jak wypełnić załącznik 1.2

Pamiętaj!
W ww. oświadczeniu musisz wykazać wszystkie rozpoczęte semestry, w których posiadałeś status studenta (nawet jeśli nie ukończyłeś studiów i/lub studiowałeś za granicą).

Maksymalna wysokość kwoty zapomogi ustalana jest przez Rektora w porozumieniu z Uczelnianą Radą Samorządu Studenckiego.

Informacja o stawkach obowiązujących w danym semestrze jest dostępna na stronie Stawki stypendialne

Wysokość świadczenia jest ustalana indywidualnie przez Uczelnianą Komisję Stypendialną na podstawie przedstawionego uzasadnienia wniosku oraz dokumentów zgromadzonych w aktach sprawy.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

uczelnia_dostepna.svgPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano