Bieżące ogłoszenia i komunikaty na temat świadczeń znajdują się w zakładce Stypendia - aktualności.


O stypendium socjalne może ubiegać się student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej.

Obowiązkiem studenta ubiegającego się o przyznanie stypendium socjalnego jest rzetelne, zgodne ze stanem faktycznym, przedstawienie i udokumentowanie swojej sytuacji materialnej. W tym celu student winien dostarczyć zaświadczenia i oświadczenia o wszystkich źródłach dochodów w rodzinie oraz na bieżąco zgłaszać wszelkie zmiany w sytuacji materialnej w rodzinie studenta.

Student może otrzymać świadczenia tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku studiów, wobec czego ma obowiązek poinformowania organ o pobieraniu świadczeń na innym kierunku i/lub w innej uczelni.


W semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025:

- dokumentujesz dochody za 2023 r. wszystkich członków rodziny,
- jeśli obecna sytuacja rodzinna i dochodowa uległa zmianie w stosunku do danych za 2023 r. (np. zmiana pracodawcy, utrata zatrudnienia lub uzyskanie zatrudnienia, zakończenie edukacji przez pełnoletnie rodzeństwo/dziecko, zmiana stanu cywilnego) musisz udokumentować również aktualną sytuację,
- próg dochodu uprawniajacy do ubiegania się o stypendium socjalne wynosi 1570,50 zł,
- przeciętny dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2023 r. opublikowany Obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 września 2024 r.  wynosi 5451,00 zł,
- aby ubiegać się o stypendium socjalne jako osoba samodzielna finansowa musisz mieć stałe źródło dochodu i Twój przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia wniosku musi być wyższy lub równy 1396,00 zł,
- jeśli otrzymasz decyzję o przyznaniu stypendium socjalnego (i stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości) oraz stypendium rektora, suma tych świadczeń nie może przekroczyć kwoty 3560,60 zł. W przypadku, gdy suma świadczeń – stypendium socjalnego i stypendium rektora – przekracza maksymalne świadczenie stypendialne, otrzymasz w całości stypendium socjalne, a stypendium rektora stanowi dopełnienie do kwoty 3560,60 zł.


Wnioski wraz z kompletem dokumentów będą przyjmowane od 2 września br.

Regulamin świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej wraz z załacznikami został wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 527/2024 z dnia 26 lipca 2024 r.

Pliki do pobrania
Załącznik wymagany (obowiązkowy). Student w oświadczeniu stanowiącym załącznik nr 1.2 zobowiązany jest wykazać wszystkie semestry, w których posiadał status studenta (również jeśli nie ukończył studiów) oraz wszystkie uzyskane tytuły zawodowe. Załącznik wymagany (obowiązkowy). Wniosek należy wypełnić i podpisać czytelnie we wszystkich miejscach do tego wskazanych. Załącznik opcjonalny. Jeśli w rodzinie Wnioskodawcy nastąpiła zmiana sytuacji rodzinnej (zmniejszenie/zwiększenie liczby członków rodziny) lub materialnej (utrata/uzyskanie dochodu) Student zobowiązany jest w terminie do 7 dni kalendarzowych powiadomić organ o zmianie wysokości dochodu w rodzinie oraz o innych okolicznościach mogących mieć wpływ na przyznanie świadczeń. Załącznik opcjonalny. Jeśli Wnioskodawca spełnia co najmniej jeden z warunków samodzielności finansowej (§13 Regulaminu świadczeń), może ubiegać się o przyznanie stypendium socjalnego bez wykazywania dochodów rodziców. Załącznik opcjonalny. Jeśli dochód przypadający na członka w rodzinie Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 600 zł i w roku składania wniosku Student lub członkowie Jego rodziny nie korzystali ze świadczeń z pomocy społecznej, należy do wniosku dołączyć "Oświadczenie o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i jego rodziny" wraz z dokumentami potwierdzającymi dodatkowe źródła utrzymania rodziny. Załącznik opcjonalny. Jeśli dochód członka rodziny wykazany na zaświadczeniu z urzędu skarbowego (lub w przypadku podejmowania pracy za granicą - odpowiedniego urzędu podatkowego) w chwili składania wniosku nie jest już uzyskiwany (utrata/zmiana pracodawcy) należy złożyć "Oświadczenie o dochodzie utraconym" wraz z dokumentami potwierdzającymi datę utraty dochodu oraz kwotę dochodu utraconego. Załącznik opcjonalny. Jeśli Wnioskodawca jest studentem studiów stacjonarnych i zamieszkuje w domu studenckim lub wynajmuje inne mieszkanie/pokój, na podstawie oświadczenia (załącznik 1.8) może ubiegać się o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości. Załącznik wymagany (obowiązkowy). Do wniosku należy dołączyć "Oświadczenie członka rodziny o wysokości dochodu niepodlegającego opodatkowaniu" dla studenta i każdego pełnoletniego członka rodziny oddzielnie (w oryginale) wraz z dokumentami potwierdzającymi osiąganie wykazanych dochodów (kopie poświadczone przez notariusza lub kopie wraz z oryginałami do wglądu). Załącznik opcjonalny. Oświadczenie należy dołączyć do wniosku jeśli w rodzinie Wnioskodawcy występuje osoba bezrobotna. Do oświadczenia należy dołączyć zaświadczenie z Urzędu Pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy z prawem lub bez prawa do zasiłku. Dodatkowo, osoba bezrobotna niezarejestrowana w Urzędzie Pracy, przedkłada dokument potwierdzający zgłoszenie jej do ubezpieczenia zdrowotnego.


Wzory pozostałych oświadczeń

Pliki do pobrania
Załącznik wymagany (obowiązkowy) dla studentów - obywateli Ukrainy, którzy ubiegają się o przyznanie stypendium socjalnego na podstawie posiadanego statusu UKR


Wzory podań i oświadczeń

Pliki do pobrania
W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować. Student ma obowiązek złożyć oświadczenie w przypadku gdy otrzymał zgodę na zmianę kierunku po złożeniu w BOS DN wniosku o przyznanie świadczenia.

Stypendium socjalne nie przysługuje studentowi posiadającemu stopień zawodowy:

  • magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
  • licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

  • pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
  • drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

W przypadku gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów, łączny okres przysługiwania świadczeń jest dłuższy o 2 semestry.

Do wyżej wymienionego okresu wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.

Przepisy stosuje się odpowiednio do studentów, którzy kształcili się lub uzyskali tytuły zawodowe za granicą.

Na dzień wydania decyzji wnioskodawca musi posiadać status studenta na aktualnie obowiązującym etapie programu studiów.

Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć:

  • na semestr zimowy - do 15 października bieżącego roku akademickiego,
  • na semestr letni - do ostatniego dnia lutego bieżącego roku akademickiego.

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie stypendium socjalnego za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

W razie uchybienia terminu, zgodnie z art. 58 KPA, na prośbę studenta, można przywrócić termin składania wniosku, jeżeli zainteresowany uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść na piśmie skierowanym do prorektora ds. nauczania wraz z dołączonym wnioskiem z kompletną dokumentacją w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Powód uchybienia należy udokumentować.

Aby otrzymać stypendium socjalne (stypendium socjalne w zwiększonej wysokości) w semestrze letnim należy w terminie do ostatniego dnia lutego br. złożyć:

  • wniosek (załącznik 1.3 do Regulaminu świadczeń),
  • oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik 1.2 do Regulaminu świadczeń).

Decyzja o przyznaniu stypendium socjalnego w semestrze letnim może zostać wydana na podstawie dokumentów złożonych w semestrze zimowym w przypadku złożenia przez studenta wniosku wraz z oświadczeniem o niezmienionej sytuacji materialnej (w treści załącznika 1.3), która uprawnia do otrzymania stypendium socjalnego bez konieczności ponownego dokumentowania sytuacji materialnej rodziny studenta.

W przypadku wystąpienia okoliczności mogących mieć wpływ na przyznanie lub wysokość świadczenia, decyzja o przyznaniu stypendium socjalnego w semestrze letnim może zostać wydana pod warunkiem złożenia przez studenta wniosku wraz z dokumentacją pozwalającą ustalić aktualną sytuację materialną rodziny (dokumentujemy tylko to co się zmieniło w stosunku do sytuacji przedstawionej we wniosku na semestr zimowy).

Miejscem właściwym dla składania wniosków (wraz z kompletem dokumentów) o przyznanie świadczenia jest Biuro Obsługi Studentów Działu Nauczania  - Częstochowa, ul. Dąbrowskiego 71, pokój 1C - parter (nowe wejście od ul. Dąbrowskiego - pomiędzy SWF a WIiŚ).

Godziny otwarcia Biura Obsługi Studentów Działu Nauczania (BOS DN) są dostępne na stronie Biuro Obsługi Studentów - kontakt

Dopuszczalne jest składanie wniosku o przyznanie świadczeń za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej instytucji świadczącej usługi kurierskie, za potwierdzeniem odbioru. O terminie ważności złożenia wniosku decyduje data stempla pocztowego.

Niedopuszczalne jest składanie wniosków lub uzupełnianie dokumentów stanowiących dowód w postępowaniu za pośrednictwem dziekanatów.

  1. Wniosek o stypendium socjalne  (zgodnie z załącznikiem nr 1.3 do Regulaminu świadczeń dla studentów).
  2. Oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (zgodnie z załącznikiem nr 1.2 do Regulaminu świadczeń dla studentów).
  3. Do wniosku o stypendium socjalne należy bezwzględnie dołączyć:
    1. odpowiednie zaświadczenia z urzędu skarbowego o wysokości wszystkich dochodów i przychodów osiągniętych przez studenta i członków rodziny studenta w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki dla studenta i każdego pełnoletniego członka rodziny oddzielne zaświadczenie w oryginale (nawet jeśli nie pracował/nie uzyskiwał dochodu),
    2. oświadczenia studenta i członków rodziny studenta (zgodnie z załącznikiem nr 1.9 do Regulaminu świadczeń dla studentów) o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki
      • dla studenta i każdego pełnoletniego członka rodziny oddzielnie (w oryginale),
      • wraz z dokumentami potwierdzającymi osiąganie wykazanych dochodów (kopie poświadczone przez notariusza lub kopie wraz z oryginałami do wglądu),
    3. zaświadczenia zawierające informację o wysokości rocznej składki na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (ZUS/KRUS),
      • dla studenta i każdego pełnoletniego członka rodziny oddzielnie (w oryginale),

Dodatkowo w zależności od indywidualnej sytuacji należy złożyć dokumenty potwierdzające sytuację rodzinną i materialną studenta.

Wykaz przykładowych dokumentów potwierdzających sytuację rodzinną i materialną studenta określa załącznik nr 1.1b do Regulaminu świadczeń dla studentów.

W przypadku złożenia kserokopii dokumentacji, dokumenty te muszą być poświadczone przez notariusza „za zgodność z oryginałem” lub należy przedłożyć do wglądu oryginały dokumentów w celu poświadczenia ich przez pracownika BOS Działu Nauczania.

W sytuacji złożenia oryginałów dokumentów poświadczających zdarzenie, student po otrzymaniu decyzji administracyjnej, może złożyć w BOS Działu Nauczania podanie o zwrot oryginałów.

Student w oświadczeniu, stanowiącym załącznik nr 1.2 do niniejszego regulaminu, zobowiązany jest wykazać:

  • wszystkie semestry, w których posiadał status studenta (również jeśli nie ukończył studiów),
  • wszystkie uzyskane tytuły zawodowe.

Jak wypełnić obowiązkowe załączniki - przykłady:

  1. Przy ustalaniu wysokości miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta ubiegającego się o stypendium socjalne uwzględnia się dochody osiągane przez:
    1. studenta,
    2. małżonka studenta,
    3. rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta,
    4. będące na utrzymaniu osób, o których mowa w lit. a-c, dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.
  2. Do składu rodziny wliczane jest rodzeństwo studenta odbywające studia doktoranckie tylko do ukończenia 26. roku życia.
  3. Rodzeństwo studenta podejmujące, po uzyskaniu kwalifikacji zawodowych, po raz kolejny naukę w szkole policealnej nie jest wliczane do składu rodziny.
  4. Rodzeństwo studenta podejmujące kolejne studia, po uzyskaniu stopnia zawodowego licencjata, inżyniera lub równorzędnego, nie jest wliczane do składu rodziny, chyba że kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego.
  5. Rodzeństwo studenta podejmujące kolejne studia, po uzyskaniu tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego, nie jest wliczane do składu rodziny, z zastrzeżeniem zapisów pkt 2 niniejszego paragrafu.
  6. Rodzeństwo studenta kontynuujące naukę i pozostające w związku małżeńskim i/lub posiadające na utrzymaniu dzieci, o których mowa w pkt 1 lit. d, nie jest wliczane do składu rodziny studenta.
  7. W przypadku gdy członek rodziny jest umieszczony w pieczy zastępczej lub w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie, ustalając dochód rodziny w przeliczeniu na osobę, nie uwzględnia się osoby umieszczonej w pieczy zastępczej lub instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie (tj.: dom pomocy społecznej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, areszt śledczy, zakład karny, szkołę wojskową lub inną szkołę, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie).
  8. W przypadku wstąpienia wnioskodawcy w związek małżeński, uwzględnia się dochody małżonka osiągnięte w roku poprzedzającym rok akademicki, na który ustalane jest prawo do świadczenia, z zastrzeżeniem § 16 Regulaminu świadczeń dla studentów (Zmiana sytuacji materialnej studenta - dochód uzyskany i utracony).
  9. Konkubent, konkubina nie są wliczani do składu rodziny studenta, z zastrzeżeniem zapisów ust. 11.
  10. Ojczym, macocha nie są wliczani do składu rodziny, chyba że dokonali przysposobienia studenta, z zastrzeżeniem zapisów ust. 11.
  11. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do składu rodziny można wliczyć osobę spoza ustalonego składu rodziny (np. konkubent, konkubina, ojczym, macocha, partner, partnerka, itp.), pod warunkiem, że osoba ta jest opiekunem faktycznym studenta.
  12. Rodzica lub rodziców studenta nie wlicza się do składu rodziny w przypadku, gdy:
    • rodzic lub rodzice nie żyją,
    • ojciec jest nieznany,
    • rodzic lub rodzice, wyrokiem sądu są zobowiązani do alimentów na rzecz studenta,
    • powództwo o ustalenie świadczeń alimentacyjnych zostało oddalone,
    • sąd zobowiązał jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania studenta i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego. Rodzic niezobowiązany do świadczenia alimentacyjnego nie jest wliczany do składu rodziny,
    • student spełnia warunki określone w § 13 Regulaminu świadczeń dla studentów (Samodzielność finansowa studenta).
  1. Student, który nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez te osoby oraz będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek, jeżeli spełnia jeden z następujących warunków:
    1. ukończył 26. rok życia,
    2. pozostaje w związku małżeńskim,
    3. ma na utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek,
    4. osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej,
    5. posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, jest wyższy lub równy 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego od dnia 1 stycznia roku poprzedzającego rok akademicki, na który przyznawane jest stypendium socjalne, na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, tj. 1396,00 zł
  2. Student, o którym mowa w pkt 1 składa oświadczenie, że nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1.5 do Regulaminu świadczeń dla studentów.
  3. Ciężar udowodnienia posiadania stałego źródła dochodów spoczywa na studencie.
  • Odpis aktu zgonu - kopia wraz z oryginałem do wglądu,
  • Decyzja o przyznaniu/odmowie przyznania renty - kopia wraz z oryginałem do wglądu.

Decyzja o przyznaniu renty w roku podatkowym poprzedzającym rok akademicki powinna zawierać informację o kwocie przyznanego dodatkowego świadczenia (tzw. "13"), którą odlicza się od dochodu.

Można również dostarczyć zaświadczenie z ZUS/KRUS o pobieraniu renty z wyszczególnieniem kwot w poszczególnych miesiącach z informacją o wysokości wypłaconego dodatkowego świadczenia (tzw. "13").

Nieubieganie się o przyznanie renty po zmarłym rodzicu stanowi przesłankę do odmowy przyznania świadczenia. Dopuszczalne jest złożenie oświadczenia wyjaśniającego przyczyny nieubiegania się o rentę.

Student może dodatkowo ubiegać się o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości z tytułu sieroctwa lub półsieroctwa wnioskodawcy, który nie ukończył 25. roku życia.

Alimenty na dziecko należą się, dopóki dziecko nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie. Rodzice mają obowiązek dostarczać swojemu dziecku środki utrzymania i wychowania. Taki obowiązek istnieje nawet, jeśli dziecko ukończyło 18 lat, ale uczy się nadal i nie ma żadnych własnych źródeł dochodu.

Pomoc materialna w formie stypendium socjalnego nie zwalnia rodziców z obowiązku pokrywania kosztów utrzymania dziecka, które nie może jeszcze utrzymać się samodzielnie i nie wyprzedza tego obowiązku. Dlatego student ubiegający się o przyznanie pomocy materialnej w formie stypendium, powinien w pierwszej kolejności podejmować kroki w celu wyegzekwowania świadczeń alimentacyjnych.

Dobrowolna rezygnacja/nieubieganie się o alimenty od rodzica/rodziców stanowi przesłankę do odmowy przyznania świadczenia.

Przykłady dokumentów potwierdzających sytuację, w której student nie może wykazać dochodów rodzica/rodziców:

  • odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądowego zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub spoza rodziny,
  • odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej,
  • odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną,
  • odpis prawomocnego orzeczenia sądu oddalającego powództwo o roszczenia alimentacyjne,
  • orzeczenie sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka.

W przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w wyroku sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem:

  • zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów,
  • informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych 2 czynności, w szczególności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą, jeżeli dłużnik zamieszkuje za granicą,
  • odpis zupełny lub skrócony aktów zgonu rodziców.

Inne dokumenty:

  • odpis zupełny aktu urodzenia, w przypadku gdy ojciec jest nieznany,
  • odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego stwierdzającego przysposobienie,
  • orzeczenie sądu o umieszczeniu studenta lub członka jego rodziny w pieczy zastępczej,
  • przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny,
  • odpis skrócony aktu urodzenia rodzeństwa lub dzieci do 18 roku życia nie objętych obowiązkiem szkolnym,
  • zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły lub szkoły wyższej rodzeństwa lub dzieci studenta do 26 roku życia.

Jeżeli dziecko lub rodzeństwo (po ukończeniu 18 roku życia) nie kontynuuje nauki - nie jest wliczane do składu rodziny.

W przypadku, gdy dziecko lub rodzeństwo zrezygnuje z kontynuacji nauki lub zostanie skreślone z listy studentów, powyższy fakt należy zgłosić w BOS DN (zgodnie z załącznikiem 1.4 - wniosek o ponowne przeliczenie dochodu).

Dochód dziecka, które nie ukończyło 18 roku życia np. z tytułu odbywania stażu uczniowskiego lub praktyk absolwenckich należy wliczyć do dochodu rodziny i wykazać w załączniku 1.9 do Regulaminu świadczeń.

W przypadku bezrobotnych członków rodziny studenta do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego należy złożyć:

  • oświadczenie o braku zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (załącznik 1.10 do Regulaminu świadczeń),
  • zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy z prawem lub bez prawa do zasiłku.

Dodatkowo, osoba bezrobotna niezarejestrowana w Urzędzie Pracy, przedkłada dokument potwierdzający zgłoszenie jej do ubezpieczenia zdrowotnego.

W przypadku niedołączenia dokumentu potwierdzającego fakt zgłoszenia osoby niepracującej do ubezpieczenia zdrowotnego lub wyjaśnienia przyczyn niedołączenia wyżej wymienionego dokumentu, wniosek studenta pozostawia się bez rozpoznania.

W przypadku, gdy do ustalania wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne przyjmuje się dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego, dochód ten ustala się na podstawie liczby hektarów przeliczeniowych znajdujących się w posiadaniu rodziny w poprzednim roku kalendarzowym.

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu członków rodziny. W przypadku, gdy łączna powierzchna gruntów znajdująca się w posiadaniu członków rodziny nie przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nie ustala się dochodu z gospodarstwa rolnego.

Jakie dokumenty muszę przedłożyć?

  • zaświadczenia właściwego organu gminy, lub
  • nakaz płatniczy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki

Ponadto (jeśli dotyczy):

  • umowa dzierżawy – w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny studenta lub studenta gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
  • umowa zawarta w formie aktu notarialnego, w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną,
  • dokument potwierdzający wysokość czynszu dzierżawnego,
  • umowa dzierżawy gospodarstwa rolnego od Agencji Nieruchomości Rolnych.

Jak obliczyć dochód z gospodarstwa rolnego?

wielkość ha przeliczeniowych (razy) wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszanego pod koniec września br. na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym

Wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego za rok 2022 wynosi 5549 zł
(zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 września 2023 r.)

Dochód z gospodarstwa rolnego należy wykazać w załączniku 1.9.

Dodatkowo, jeżeli członek rodziny jest ubezpieczony w KRUS i w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki pobierał zasiłek chorobowy lub macierzyński winien przedłożyć zaświadczenie o okresie i kwocie pobranego zasiłku. Dochód z tytułu ww. zasiłków należy wykazać w załączniku 1.9.

Szczegółowe zasady ustalania dochodu z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego znajdują się w § 15 Regulaminu świadczeń dla studentów.

Student, u którego średni miesięczny dochód na osobę w rodzinie wynosi poniżej 600 zł jest zobowiązany (art. 88 ust. 4 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce) do dołączenia do wniosku zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej (lub centrum usług społecznych) o korzystaniu w roku złożenia tego wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny.

Komisja stypendialna odmawia przyznania stypendium socjalnego (zgodnie z treścią  art. 88 ust. 4 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce), jeżeli student do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego nie dołączy wydanego przez ośrodek pomocy społecznej albo przez centrum usług społecznych zaświadczenia o korzystaniu w roku złożenia tego wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny.

W przypadku gdy student lub członkowie jego rodziny nie korzystają ze świadczeń z pomocy społecznej, zgodnie z art. 88 ust. 5 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, organ może przyznać temu studentowi stypendium socjalne, jeżeli udokumentował źródła utrzymania rodziny.

Wobec powyższego, student winien dołączyć oświadczenie (Załącznik nr 1.6) wraz z dokumentami potwierdzającymi dodatkowe źródła utrzymania rodziny. Brak udokumentowanych dodatkowych źródeł utrzymania stanowi przesłankę do nieprzyznania wnioskowanego świadczenia

Przez dodatkowe źródła utrzymania rodziny należy rozumieć inne dochody/przychody nieuwzględniane przy ustalaniu średniego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta.

Przykłady dodatkowych źródeł utrzymania:

  • zasiłek rodzinny,
  • świadczenie wychowawcze (tzw. 500+, 800+),
  • świadczenie dobry start,
  • świadczenie pielęgnacyjne,
  • kwoty uzyskane  z PUP w ramach form wsparcia (np. mikropożyczka, tarcze 6.0-bezzwrotne dotacje),
  • pożyczki/kredyty studenckie,
  • stypendia,
  • inne.

Student zobowiązany jest w terminie do 7 dni kalendarzowych powiadomić organ o zmianie wysokości dochodu w rodzinie oraz o innych okolicznościach mogących mieć wpływ na przyznanie świadczeń.

Prawo do stypendium socjalnego, ustala się ponownie w trakcie roku akademickiego w przypadku:

  • zwiększenia się liczby członków rodziny (np. narodziny dziecka, wstąpienie w związek małżeński);
  • zmniejszenia się liczby członków rodziny (np. śmierć członka rodziny, utrata przez dziecko/rodzeństwo statusu studenta, wstąpienie rodzeństwa w związek małżeński);
  • utraty dochodu;
  • uzyskania dochodu.

Przez utratę dochodu rozumie się utratę spowodowaną:

  • uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego;
  • utratą zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych;
  • utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
  • utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadectwa kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, tzw. „Mama 4+”, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia;
  • wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r roku o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
  • utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
  • utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych;
  • utratą świadczenia rodzicielskiego;
  • utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • utratą stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy PSWiN.

Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli członek rodziny, osoba ucząca się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego, utracili dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy, licząc od dnia utraty dochodu, uzyskali dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczęli pozarolniczą działalność gospodarczą.

W przypadku utraty dochodu przez członka rodziny, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy lub po tym roku, ustalając ich dochód nie uwzględnia się dochodu utraconego.

Za dochód uzyskany uważa się uzyskanie dochodu spowodowane:

  • zakończeniem urlopu wychowawczego;
  • uzyskaniem zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych;
  • uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
  • uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej, renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, tzw. „Mama 4+”, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia;
  • rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r roku o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
  • uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
  • uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego;
  • uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy PSWiN.

W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny studenta, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, ustalając dochód członka rodziny studenta, osoby uczącej się lub dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego, osiągnięty w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód ten był uzyskiwany, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w okresie, na który ustalane lub weryfikowane jest prawo do stypendium.

W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny studenta, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego po roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, dochód ich ustala się na podstawie dochodu członka rodziny, osoby uczącej się lub dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego powiększonego o kwotę osiągniętego dochodu za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie dochodu, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w okresie, na który ustalane lub weryfikowane jest prawo do stypendium.

Sposoby dokumentowania utraty dochodu:

  • w sytuacji utraty przez studenta lub członka rodziny studenta dochodu z roku poprzedzającego rok akademicki do wniosku należy dołączyć oświadczenie o dochodzie utraconym zgodnie z załącznikiem 1.7 do Regulaminu świadczeń wraz z dokumentem poświadczającym datę utraty dochodu oraz wysokość utraconego dochodu, m. in. kopia świadectwa pracy, kopia umowy cywilno-prawnej, zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości dochodu utraconego, PIT-11,
  • w sytuacji utraty dochodu z bieżącego roku akademickiego należy złożyć dokument określający datę utraty dochodu oraz wysokość utraconego dochodu przez studenta lub członka rodziny studenta, m. in. kopia świadectwa pracy, kopia umowy cywilno-prawnej, zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości dochodu utraconego.

Sposoby dokumentowania uzyskania dochodu:

  • dokument określający wysokość dochodu netto osiągniętego przez członka rodziny studenta lub studenta oraz liczbę miesięcy, w których dochód był uzyskiwany – w przypadku uzyskania dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, np. oświadczenie,
  • dokument określający wysokość dochodu netto osiągniętego przez członka rodziny studenta lub studenta za miesiąc następujący po miesiącu, w którym dochód został uzyskany – w przypadku uzyskania dochodu po roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, min. zaświadczenie od pracodawcy, kopia decyzji o przyznaniu stypendium doktoranckiego, kopia umowy cywilno-prawnej,
    Wysokość dochodu osiągniętego za miesiąc następujący po miesiącu, w którym dochód został uzyskany dokumentuje się:
    • zaświadczeniem wystawionym przez płatnika dochodu, jeżeli jest to dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • dokumentem wystawionym przez płatnika dochodu lub innym dokumentem, jeżeli jest to dochód niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
    • oświadczeniem, w przypadku osiągania dochodów z działalności pozarolniczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Student zobowiązany jest w terminie do 7 dni kalendarzowych powiadomić organ o zmianie wysokości dochodu w rodzinie oraz o innych okolicznościach mogących mieć wpływ na przyznanie świadczeń.

Prawo do stypendium socjalnego, ustala się ponownie w trakcie roku akademickiego w przypadku:

  • zwiększenia się liczby członków rodziny (np. narodziny dziecka, wstąpienie w związek małżeński);
  • zmniejszenia się liczby członków rodziny (np. śmierć członka rodziny, utrata przez dziecko/rodzeństwo statusu studenta);
  • utraty dochodu;
  • uzyskania dochodu.

Prawo do ubiegania się o stypendium socjalne przysługuje wyłącznie niżej wymienionym cudzoziemcom posiadającym status studenta, od których nie pobiera się opłat:

  1. cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na pobyt stały lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
  2. cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
  3. cudzoziemcom, którzy posiadają status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzystają z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. cudzoziemcom – posiadaczom certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;
  5. posiadaczom Karty Polaka lub osobie, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
  6. cudzoziemcom będącym małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadających wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych;
  8. cudzoziemcom – obywatelom państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    1. będącym osobą pracującą na własny rachunek lub pracownikiem, o którym mowa w art. 2 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin,
    2. którzy zachowują prawo pobytu w przypadkach, o których mowa w art. 17ustawy, o której mowa w lit. a,
    3. posiadającym prawo stałego pobytu,
    - oraz członkom ich rodzin, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  9. cudzoziemcom – obywatelom Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    1. będącym osobą pracującą na własny rachunek lub pracownikiem, o którym mowa w art. 2 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin,
    2. którzy zachowują prawo pobytu w przypadkach, o których mowa w art. 17ustawy, o której mowa w lit. a,
    3. posiadającym prawo stałego pobytu,
    - oraz członkom ich rodzin, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

Student cudzoziemiec do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego winien przedłożyć do wglądu dokument potwierdzający status, o którym mowa pkt 1-9. Pracownik BOS DN potwierdza na wniosku przedstawienie dokumentu uprawniającego wnioskodawcę do ubiegania się o stypendium socjalne.

Cudzoziemcy, którzy posiadają status studenta i wpis na semestr, na którym ubiegają się o świadczenie, składają wniosek w języku polskim wraz z niezbędną dokumentacją, na zasadach obowiązujących obywateli polskich, określonych w Regulaminie świadczeń dla studentów Politechniki Częstochowskiej.

Jakie dokumenty należy złożyć?

  • Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego  (załącznik nr 1.3 do Regulaminu świadczeń dla studentów),
  • Oświadczenie o okresach, w których wnioskodawca posiadał status studenta (załącznik nr 1.2 do Regulaminu świadczeń),
  • Oświadczenia studenta i członków rodziny studenta (załącznik nr 1.9 do Regulaminu świadczeń) o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku 2023 (dla każdego pełnoletniego członka rodziny),
  • zaświadczenia z właściwego urzędu podatkowego swojego kraju o wysokości osiągniętego w 2023 r. dochodu  dla wszystkich pełnoletnich członków rodziny (oryginał i tłumacznie na język polski),
  • zaświadczenie o dochodzie/przychodzie z urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania na terytorium RP, dla studenta i członków jego rodziny, którzy przebywali na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (tj. w 2023 r.),
  • zaświadczenia zawierające informację o wysokości rocznej składki na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (ZUS) dla studenta i członków jego rodziny, którzy przebywali na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (tj. w 2023 r.).

Dodatkowo w zależności od indywidualnej sytuacji należy złożyć dokumenty potwierdzające sytuację rodzinną i materialną studenta.

Wykaz przykładowych dokumentów potwierdzających sytuację rodzinną i materialną studenta określa załącznik nr 1.1b do Regulaminu świadczeń dla studentów.

W przypadku złożenia kserokopii dokumentacji, dokumenty te muszą być poświadczone przez notariusza „za zgodność z oryginałem” lub należy przedłożyć do wglądu oryginały dokumentów w celu poświadczenia ich przez pracownika BOS Działu Nauczania.

Zaświadczenia, oświadczenia i inne dokumenty niezbędne do udokumentowania sytuacji dochodowej i rodzinnej dołączane przez cudzoziemców do wniosków o przyznanie poszczególnych świadczeń, należy złożyć na zasadach określonych w § 10.


Student, u którego średni miesięczny dochód na osobę w rodzinie wynosi poniżej 600 zł jest zobowiązany (art. 88 ust. 4 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce) do dołączenia do wniosku zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej (lub centrum usług społecznych) o korzystaniu w roku złożenia tego wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny  - jeżeli członkowie rodziny przebywają na terytorium RP.

Jeśli członkowie rodziny studenta cudzoziemca przebywają w swoim kraju, należy dostarczyć zaświadczenie o korzystaniu w roku złożenia tego wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej z urzędu ich miejsca zamieszkania (np. Ukraina: Urząd/Zarząd Socjalnej Ochrony Ludności; Białoruś: Urząd Pracy, Zatrudnienia i Opieki Społecznej).

Komisja stypendialna odmawia przyznania stypendium socjalnego (zgodnie z treścią  art. 88 ust. 4 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce), jeżeli student do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego nie dołączy zaświadczenia o korzystaniu w roku złożenia tego wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny.

W przypadku gdy student lub członkowie jego rodziny nie korzystają ze świadczeń z pomocy społecznej, organ może przyznać temu studentowi stypendium socjalne, jeżeli udokumentował źródła utrzymania rodziny.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 88 ust. 5 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, student winien dołączyć oświadczenie wraz z dokumentami potwierdzającymi dodatkowe źródła utrzymania rodziny. Brak udokumentowanych dodatkowych źródeł utrzymania stanowi przesłankę do nieprzyznania wnioskowanego świadczenia.

Wzór oświadczenia o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i jego rodziny stanowi załącznik nr 1.6 do Regulaminu świadczeń dla studentów.

Przez dodatkowe źródła utrzymania rodziny należy rozumieć inne dochody/przychody nieuwzględniane przy ustalaniu średniego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta.

Przykłady dodatkowych źródeł utrzymania:

  • zasiłek rodzinny,
  • świadczenie wychowawcze (tzw. 500+),
  • świadczenie dobry start,
  • świadczenie pielęgnacyjne,
  • kwoty uzyskane  z PUP w ramach form wsparcia (np. mikropożyczka, tarcze 6.0-bezzwrotne dotacje),
  • pożyczki/kredyty studenckie,
  • stypendia,
  • inne.

Wyżej wymienione inne dochody/przychody dokumentuje się zaświadczeniami, decyzjami, umowami itp.


Studenci obywatele Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583, z późn. zm.) mogą ubiegać się o przyznanie stypendium socjalnego na zasadach określonych w art. 41 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.


Cudzoziemcy, którzy odbywają studia rozpoczęte przed 1 października 2019 r., są uprawnieni do ubiegania się o świadczenia na zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

uczelnia_dostepna.svgPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies.

Zapisano